Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

대학생의 애착과 진로행동 간의 관계에서 서술정체성 의미부여의 매개효과Attachment, career self efficacy, and career-related behaviors among college students in Korea: Mediating effect of meaning-making in the turning point narratives

Other Titles
Attachment, career self efficacy, and career-related behaviors among college students in Korea: Mediating effect of meaning-making in the turning point narratives
Authors
양재원양은주김근영
Issue Date
2012
Publisher
한국청소년학회
Keywords
부모애착; 서술 정체성; 진로자기효능감; 사회인지진로이론; attachment; narrative identity; career self efficacy; career development
Citation
청소년학연구, v.19, no.8, pp.55 - 76
Indexed
KCI
Journal Title
청소년학연구
Volume
19
Number
8
Start Page
55
End Page
76
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/109492
ISSN
1229-6988
Abstract
청소년기 진로발달에 영향을 미치는 애착의 효과는 주로 자기효능감의 매개효과로 설명되곤 하였다. 본 연구는 보다 포괄적인 청소년기 진로발달 모형을 구축하기 위해 청소년기 핵심 발달과제인 자아정체감의 측면을 포함한 모형을 제안하고, 이를 검증해 보고자 하는 목적으로 수행되었다. 169명의 대학생을 대상으로 이들의 부모애착, 자기효능감, 서술정체성 접근에 근거한 의미부여 점수, 그리고 진로준비행동을 측정한 결과 부모와의 애착은 의미부여 점수를 매개하여 자기효능감에 영향을 미쳤으며, 결과적으로 진로준비행동을 예측하였다. 본 연구의 결과는 청소년기 진로발달에 있어 자아정체감 발달의 개념을 추가할 경우 이론적으로 유용한 모델을 제공할 수 있음을 보여주어, 진로상담 프로그램에 이를 반영할 필요가 있다는 점을 시사하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Psychology > School of Psychology > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Yang, Eun joo photo

Yang, Eun joo
심리학부 (심리학부)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE