Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

예비교사들의 테크놀로지 내용교수지식 변화에 관한 연구: 테크놀로지 활용 교과목을 중심으로Influence of Technology Integration Course on Preservice Teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)

Other Titles
Influence of Technology Integration Course on Preservice Teachers’ Technological Pedagogical and Content Knowledge (TPACK)
Authors
신원석한인숙엄미리
Issue Date
2012
Publisher
한국정보교육학회
Keywords
테크놀로지 내용교수지식(TPACK); 테크놀로지 활용 교육; 교사교육; TPACK; technology integrated instruction; teacher education
Citation
정보교육학회논문지, v.16, no.1, pp.71 - 80
Indexed
KCI
Journal Title
정보교육학회논문지
Volume
16
Number
1
Start Page
71
End Page
80
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/109677
ISSN
1229-3245
Abstract
본 연구는 테크놀로지 내용교수지식(TPACK) 모형을 예비교사 교육에 적용시켜 보고자 하였다. 이를 위해 테크놀로지를 활용 교과목을 수강하는 중등예비교사 142명을 대상으로 학기초와 학기말에 걸쳐서 설문을 실시하였다. 연구 결과, TPACK의 주요 구성요소인 테크놀로지 지식, 내용지식, 교수지식 중 테크놀로지 지식과 내용지식의 영역이 신장되었음을 보여주었다. 하위요인별로는 TPACK의 7개 하위영역 중 교수지식과 내용교수지식을 제외한 모든 하위영역에서 유의미한 향상을 보여주었다. 이를 바탕으로 테크놀로지 지식과 내용지식의 향상 및 교수지식에 관해 논의하고, 우리나라에서도 테크놀로지 지식과 교수지식 및 내용지식이 통합된 형태의 (예비)교사 교육이 이루어져야 함을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE