Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사춘기 초기 적응 교육과정 개발을 위한 요구분석The analysis of needs for development of early adolescence adaptation curriculum in Elementary school

Other Titles
The analysis of needs for development of early adolescence adaptation curriculum in Elementary school
Authors
고영희홍후조
Issue Date
2012
Publisher
안암교육학회
Keywords
early adolescent; puberty; 5-6 graders of elementary school; interdisciplinary curriculum; integrated curriculum; 사춘기 초기; 초등학교 고학년; 청소년 전기; 통합 교육과정; 창의적 체험활동
Citation
한국교육학연구, v.18, no.2, pp.233 - 262
Indexed
KCI
Journal Title
한국교육학연구
Volume
18
Number
2
Start Page
233
End Page
262
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/110779
ISSN
1598-9054
Abstract
본 연구의 목적은 초등학교 고학년 사춘기 초기 적응을 위한 교육과정을 개발하기 위하여 요구를 파악하고, 향후 초등학교 고학년 사춘기 초기 적응을 위한 교육과정 기준을 마련하기 위함에 있다. 이를 위해 사춘기의 개념과 선행연구를 간략히 개관하고, 초등학교 6학년(276명), 고등학교 1-2학년(271명), 초등학교 5-6학년 담임교사(196명), 초등학교 6학년 학부모(150명)를 대상으로 설문조사를 실시하였다. 연구 결과, 사춘기 초기 적응을 위한 교육과정 내용으로 건강관리, 마음 다스리기, 정서․심리 변화, 사춘기의 자기 관리와 장래 설계가 중요하다고 파악되었다. 사춘기 초기 적응을 위한 교육과정 내용의 가르칠 비중에서는 친구 관계 향상 방법과 사춘기의 자기 관리와 장래 설계가 높게 수용되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Hoo Jo photo

Hong, Hoo Jo
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE