Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

현대 교육과정의 관점에서 본 ‘정보’교과서 ‘정보기기’ 영역의 탐구적 경향 분석Analysis of Inquiry Tendency in the 'Information Equipment' Sections of Informatics Textbooks from a Perspective of Modern Curriculum

Other Titles
Analysis of Inquiry Tendency in the 'Information Equipment' Sections of Informatics Textbooks from a Perspective of Modern Curriculum
Authors
김자미노현아이원규
Issue Date
2011
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
교육과정; 탐구적 경향; 교과서 분석; Curriculum; Inquiry tendency; Textbook analysis; Curriculum; Inquiry tendency; Textbook analysis
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.14, no.3, pp.1 - 12
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
14
Number
3
Start Page
1
End Page
12
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/114831
DOI
10.32431/kace.2011.14.3.001
ISSN
1598-5016
Abstract
‘정보기기의 구성과 동작’ 영역은 5차 교육과정에서 개정 교육과정에 이르기까지 지속적으로 정보교과의 교육과정에 포함되어 왔다. 그러나 이 영역에 대한 내용선정이나 교수방법 등과 같이 교육적 본질에 대한 논의는 전혀 이루어지지 않았다. 따라서 본 연구는 현대 교육과정의 관점에서 ‘정보기기의 구성과 동작’ 영역의 탐구적 경향을 분석하였다. 4개의 교과서를 대상으로 분석한 결과, 1개의 교과서만이 탐구적 교과서로 나타났다. 연구 결과를 토대로 본 연구는 교과서의 제작에서는 내용의 중요성과 학습활동의 관점을 함께 고려할 것, 융복합의 시대에 기본이 되는 교과로서 단순 암기의 지식보다는 성찰을 제공하는 교과임을 고려해야 함을 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE