Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

이러닝 환경에서의 학습자-교수자 상호작용감 요인 모형에 대한 실증적 탐색The Exploratory Empirical Study of Learners' Perceived Interaction Factor Model between Learner and Instructor in e-Learning Environments

Other Titles
The Exploratory Empirical Study of Learners' Perceived Interaction Factor Model between Learner and Instructor in e-Learning Environments
Authors
강민석박인우
Issue Date
2010
Publisher
한국교육공학회
Keywords
e-learning; perceived interaction; interaction of learner-instructor; factor of learners' perception of interaction of learner-instructor; measurement of interaction; 이러닝; 상호작용 지각; 학습자-교수자 상호작용; 학습자-교수자 상호작용감 요인; 상호작용 측정도구
Citation
교육공학연구, v.26, no.2, pp.187 - 215
Indexed
KCI
Journal Title
교육공학연구
Volume
26
Number
2
Start Page
187
End Page
215
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/117923
ISSN
1225-424X
Abstract
본 연구는 이러닝 환경에서 학습자-교수자 상호작용에 대한 학습자의 심리적 지각에 초점을 맞추어 학습자-교수자 상호작용감이라는 새로운 개념을 구안하고, 학습자-교수자 상호작용감 요인 모형을 실증적으로 탐색하는 것을 목적으로 하였다. 이 연구의 목적을 실현하기 위해 세 차례에 걸쳐 국내 5개 대학 사이버대학 총 1,036명의 학생을 대상으로 설문을 실시하였으며 972명의 자료가 수집되었다. 972명의 자료는 탐색적 요인분석, 확인적 요인분석, 상관관계 분석 방법으로 분석되었다. 학습자-교수자 상호작용감에 대한 구인 타당성 검증 결과 ① 수업안내 및 학습촉진, ② 사회적 친근감, ③ 교수적 커뮤니케이션(질의응답), ④ 교수자 존재감, ⑤ 교수적 지원(학습자료 지원 및 관리)의 5요인 모형이 도출되었다. 이 연구는 이러닝 환경에서 ‘학습자-교수자 상호작용감(LPILI: Learners' Perception of Interaction between Learner and Instructor)’이라는 새로운 개념을 제안하여 구인으로서 타당도와 신뢰도를 검증하여 학습자-교수자 상호작용감 요인 모형을 실증적으로 규명하였다는데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher PARK, Inn woo photo

PARK, Inn woo
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE