Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

개정 국제표준교육분류(ISCED)에 따른 한국의 교육체제분류 개정방안 및 효과분석A Study on the Revision of the Classification of the Korean Educational System for International Standards

Other Titles
A Study on the Revision of the Classification of the Korean Educational System for International Standards
Authors
박종효변기용우선영
Issue Date
2010
Keywords
International Standard Classification of Education; Pre-primary education; Primary education; Secondary education; Tertiary education; International Standard Classification of Education; Pre-primary education; Primary education; Secondary education; Tertiary education; 국제표준교육분류; 취학전교육; 초등교육; 중등교육; 고등교육
Citation
한국교육, v.37, no.2, pp.203 - 230
Indexed
KCI
Journal Title
한국교육
Volume
37
Number
2
Start Page
203
End Page
230
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/118060
DOI
10.22804/jke.2010.37.2.009
ISSN
1599-2659
Abstract
본 연구는 UNESCO를 중심으로 논의되고 있는 현행 국제표준교육분류(ISCED-97) 개정에 대비하여, 한국의 교육체제 분류 개정안을 개발하는 데 그 목적이 있다. 이를 위해 OECD와 UNESCO 회의자료 분석을 통해 ISCED 개정의 주요 쟁점과 개선 방향을 확인하였고, 전문가 협의회와 교육기관 방문조사를 통해 한국의 교육체제 분류의 쟁점 및 문제점을 탐색하였다. 현재 UNESCO에서 논의중인 네 가지 개정대안별로 한국의 교육체제분류 개정안을 개발하여 그 장단점을 분석하였으며, 이와는 별도로 개정안의 효과를 탐색해 보기 위하여 시뮬레이션을 통해 취학이전 교육단계와 고등교육단계 주요지표의 변화를 분석해 보았다. 본 연구에서 개발된 한국의 교육체제 분류 개정안은 2011년 UNESCO의 국제표준교육분류 최종안이 마련되면 전문가들의 논의를 거쳐 최종적으로 확정될 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Byun, Ki yong photo

Byun, Ki yong
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE