Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교과교육의 측면에서 본 정보교과의 정체성에 대한 고찰A Study on the Identity of Information Subject from a Perspective of Subject matter Education

Other Titles
A Study on the Identity of Information Subject from a Perspective of Subject matter Education
Authors
김자미이원규
Issue Date
2010
Publisher
한국정보교육학회
Keywords
subject identity; curriculum; computer science education.; 교과 정체성; 교육과정; 컴퓨터과학교육; subject identity; curriculum; computer science education.
Citation
정보교육학회논문지, v.14, no.2, pp.219 - 227
Indexed
KCI
Journal Title
정보교육학회논문지
Volume
14
Number
2
Start Page
219
End Page
227
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/118382
ISSN
1229-3245
Abstract
교과의 정체성은 해당 교과에 내포된 교육적 가치에 대한 다양한 정당화를 통해 가능할 것으로 보인다. 그러나 정보교과는 기초학문으로서 필요의 극대화에도 불구하고 교과로서의 가치를 인정받지 못하고 있는 면이 적지 않다. 특히 개정교육과정에서는 교육과정과 교과서가 있음에도 불구하고 정작 학교 교육에서는 외면당하고 있는 실정이다. 이에 본 연구는 정보교과의 교과교육으로서 가치를 컴퓨터과학교육의 측면에서 논의하였다. 그리고 컴퓨터과학교육의 특성을 토대로 교과로써 가치와 목적에 대한 교육적 성찰을 제공하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE