집단주의 조직문화에서 창의적 성과를 위한 커뮤니케이션의 역할The role of communication in producing creative outcomes in organizational collectivism
- Other Titles
- The role of communication in producing creative outcomes in organizational collectivism
- Authors
- 이준호; 이진규
- Issue Date
- 2010
- Publisher
- 대한경영학회
- Keywords
- Organizational creativity; vertical organizational collectivism; horizontal organi- zational collectivism; organizational communication; 조직창의성; 수직적 집단주의 조직문화; 수평적 집단주의 조직문화; 조직커뮤니케이션; Organizational creativity; vertical organizational collectivism; horizontal organi- zational collectivism; organizational communication
- Citation
- 대한경영학회지, v.23, no.1, pp.183 - 203
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 대한경영학회지
- Volume
- 23
- Number
- 1
- Start Page
- 183
- End Page
- 203
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/118400
- ISSN
- 1226-2234
- Abstract
- 본 연구는 조직창의성의 주요 영향변수인 조직문화 특히 집단주의 조직문화와 조직창의성의 관계를 탐색하였다. 특히 그 관계를 매개하는 조직커뮤니케이션의 역할과 기능도 논의하였다. 개인주의-집단주의 문화 차원에서, 기존 연구는 개인주의 문화가 집단주의 문화보다 창의성에 유리하다고 밝혀왔다. 그러나 최근 이론적, 실제적 측면에서 조직창의성에 대한 집단주의 문화의 긍정적 영향 가능성이 제기되고 있다. 본 연구는 조직수준에서 집단주의 문화가 조직창의성에 긍정적일 수 있는지를 탐색함에 있어 조직창의성을 단일차원이 아닌 다차원으로 접근하고, 집단주의 조직문화 역시 수직성과 수평성의 차원에서 구분해 그 관계성을 모색하였다. 집단주의 조직문화와 조직창의성 각각의 관계에 있어 어떠한 조직커뮤니케이션 특성이 어떻게 매개할 수 있는지를 논의하였다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - Korea University Business School > Department of Business Administration > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.