Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

집단주의 조직문화에서 창의적 성과를 위한 커뮤니케이션의 역할The role of communication in producing creative outcomes in organizational collectivism

Other Titles
The role of communication in producing creative outcomes in organizational collectivism
Authors
이준호이진규
Issue Date
2010
Publisher
대한경영학회
Keywords
Organizational creativity; vertical organizational collectivism; horizontal organi- zational collectivism; organizational communication; 조직창의성; 수직적 집단주의 조직문화; 수평적 집단주의 조직문화; 조직커뮤니케이션; Organizational creativity; vertical organizational collectivism; horizontal organi- zational collectivism; organizational communication
Citation
대한경영학회지, v.23, no.1, pp.183 - 203
Indexed
KCI
Journal Title
대한경영학회지
Volume
23
Number
1
Start Page
183
End Page
203
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/118400
ISSN
1226-2234
Abstract
본 연구는 조직창의성의 주요 영향변수인 조직문화 특히 집단주의 조직문화와 조직창의성의 관계를 탐색하였다. 특히 그 관계를 매개하는 조직커뮤니케이션의 역할과 기능도 논의하였다. 개인주의-집단주의 문화 차원에서, 기존 연구는 개인주의 문화가 집단주의 문화보다 창의성에 유리하다고 밝혀왔다. 그러나 최근 이론적, 실제적 측면에서 조직창의성에 대한 집단주의 문화의 긍정적 영향 가능성이 제기되고 있다. 본 연구는 조직수준에서 집단주의 문화가 조직창의성에 긍정적일 수 있는지를 탐색함에 있어 조직창의성을 단일차원이 아닌 다차원으로 접근하고, 집단주의 조직문화 역시 수직성과 수평성의 차원에서 구분해 그 관계성을 모색하였다. 집단주의 조직문화와 조직창의성 각각의 관계에 있어 어떠한 조직커뮤니케이션 특성이 어떻게 매개할 수 있는지를 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Korea University Business School > Department of Business Administration > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE