Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

사이버대학 이러닝 콘텐츠 수정, 재사용 및 상호작용매체 활용에 따른 교육 효과 비교A Study on the Instructional Effects of Revision, Reuse, and Interactive Media Application in e-Learning content of Cyber Universities

Other Titles
A Study on the Instructional Effects of Revision, Reuse, and Interactive Media Application in e-Learning content of Cyber Universities
Authors
강민석박인우이성웅
Issue Date
2009
Publisher
한국교육정보미디어학회
Keywords
e-Learning of Cyber Universities; Content Revision; Content Reuse; Interactive Media; Instructional Effects; 사이버대학 이러닝; 콘텐츠 수정; 콘텐츠 재사용; 상호작용매체; 교육 효과; e-Learning of Cyber Universities; Content Revision; Content Reuse; Interactive Media; Instructional Effects
Citation
교육정보미디어연구, v.15, no.1, pp.1 - 22
Indexed
KCI
Journal Title
교육정보미디어연구
Volume
15
Number
1
Start Page
1
End Page
22
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/121610
ISSN
1229-7291
Abstract
이 연구의 목적은 사이버대학의 이러닝 콘텐츠 수정, 콘텐츠 재사용, 콘텐츠 상호작용매체 활용 여부에 따라 교육 효과에 차이가 있는지를 밝히는 것이다. 이에 구체적으로 세 가지 연구문제를 설정하였다. 이 연구 문제를 해결하기위해 서울 소재 사이버대학 2008년 1학기에 실시된 과목 수강생 중 비례유층표집과 단순무선표집을 통해 1,000명이 추출되었다. 교육 효과를 학습자의 강의평가결과, 학업성취도 결과로 정의하고, 콘텐츠 수정, 콘텐츠 재사용, 콘텐츠 상호작용매체 활용에 따라 교육 효과에 차이를 갖는지를 일원 다변량분산분석을 통해 규명하였다. 연구 결과, 이러닝 콘텐츠의 수정과 상호작용매체 활용에 따라 교육 효과의 차이는 없었다. 반면 이러닝 콘텐츠 재사용에 따라 교육효과 중 학업성취도에 대해 차이가 있는 것으로 나타났다. 이 결과를 바탕으로 사이버대학의 콘텐츠 수정, 재사용 및 상호작용매체 활용에 있어서 교육 효과 관점에서 고려해야 할 사항들을 구체적으로 제안하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher PARK, Inn woo photo

PARK, Inn woo
College of Education (Department of Education)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE