Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

무용과 대학생의 목표성향과 학습동기 및 인지-행동적 조절전략의 관계성 검증Examining the relationship between Achievement Goal Orientation, Learning Motivation, & Cognitive-Behavioral Regulation Strategies among College Dance Students

Other Titles
Examining the relationship between Achievement Goal Orientation, Learning Motivation, & Cognitive-Behavioral Regulation Strategies among College Dance Students
Authors
박중길한미경
Issue Date
2008
Publisher
한국스포츠심리학회
Keywords
성취목표; 자기결정성; 학습동기; 인지적 자기조절; 행동적 자기조절; achievement goal orientation; self-determination; learning motivation; cognitive self-regulation; behavioral self-regulation; achievement goal orientation; self-determination; learning motivation; cognitive self-regulation; behavioral self-regulation
Citation
한국스포츠심리학회지, v.19, no.3, pp.135 - 149
Indexed
KCI
Journal Title
한국스포츠심리학회지
Volume
19
Number
3
Start Page
135
End Page
149
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/124982
ISSN
1226-685X
Abstract
본 연구의 목적은 무용과 대학생들의 성취목표성향과 자기결정성 동기가 인지-행동적 조절전략에 미치는 상대적 영향력을 검증하는 것이다. 725명의 무용과 대학생들을 대상으로 성취목표성향, 학습동기 및 인지-행동 자기조절전략 검사를 실시하였다. 자료 분석은 탐색적 요인분석, 기술통계, 상관분석, 위계적 다중회귀분석이 사용되었다. 위계적 회귀분석 결과 수행-숙달접근과 숙달회피성향은 메타인지전략과 도움구하기의 행동전략에, 수행-숙달접근성향은 노력조절과 수업시간관리의 행동조절전략을 예측하는 변인이었다. 내적 동기는 도움구하기, 동일시 규제는 메타인지전략과 노력조절 및 수업시간관리의 행동전략, 무동기는 노력조절에 유의한 영향을 미치지만 외적 규제는 인지-행동 자기조절전략에 유의한 영향을 주지 않았다. 본 연구 결과에 기초하여 성취목표와 학습동기 및 인지-행동적 조절전략의 시사점에 대하여 논의하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE