Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

GSP가 중학생들의 증명학습에 미치는 영향: 사례연구An Influence of GSP to Learning Process of Proof of Middle School Students: Case Study

Other Titles
An Influence of GSP to Learning Process of Proof of Middle School Students: Case Study
Authors
신유경강윤수정인철
Issue Date
2008
Publisher
한국학교수학회
Keywords
Properties of circle; Learning process of proof; GSP; Error types of students in proof; 원의 성질; 증명학습; GSP; 학생들의 오류
Citation
한국학교수학회논문집, v.11, no.1, pp.55 - 68
Indexed
KCI
Journal Title
한국학교수학회논문집
Volume
11
Number
1
Start Page
55
End Page
68
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/125381
ISSN
1229-0890
Abstract
이 연구에서는 중학생들이 ‘원의 성질’ 단원의 증명학습 과정에서 어떤 어려움을 겪는지를 조사하여 GSP를 활용한 증명학습이 학생들의 어려움을 어떻게 완화시키는지를 탐구하였다. 진단검사를 통해, 학생들은 가정과 결론의 이해, 기호의 사용, 추론 과정 등에서 어려움을 겪고 있음을 확인하였다. 한편, 학생들은 GSP를 활용한 증명학습을 통해 자신의 추측이나 추론에 대한 피드백을 받을 수 있고, 구체적인 사례를 일반화하거나 증명에 필요한 아이디어를 능동적으로 찾는 탐구 태도를 형성할 수 있다는 것을 확인하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE