Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

포스트휴먼 시대 교양교육의 위상과 방향 - 고려대학교 공통교양 과목 <자유정의진리>를 중심으로The status and Direction of Liberal Arts Education in the Posthuman era - Focusing on Korea University’s common liberal arts class, Free·Justice·Truth

Other Titles
The status and Direction of Liberal Arts Education in the Posthuman era - Focusing on Korea University’s common liberal arts class, Free·Justice·Truth
Authors
오연경조재룡
Issue Date
2020
Publisher
고려대학교 한국어문교육연구소
Keywords
포스트휴먼 시대; 학제적 교양교육; 융합적 교양교육; 학습자 중심 교육; 중핵 교육과정; 플립트 클래스; 4단계 교수학습; 모듈형 융합 콘텐츠; The posthuman era; Interdisciplinary liberal arts; Convergent liberal arts; Learner-centered education; Core curriculum; flipped class; Four-step teaching and learning process; Modules of convergent content
Citation
한국어문교육, no.33, pp.7 - 28
Indexed
KCI
Journal Title
한국어문교육
Number
33
Start Page
7
End Page
28
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/131128
DOI
10.24008/klle.2020..33.001
ISSN
2233-9531
Abstract
포스트휴먼 시대를 맞이하여 현대 문명을 정초해 온 ‘인간’ 개념이 근본적인 전환을 요청받고 있다. 이러한 전환적 시대에 교양교육은 인류 문명사에 대한 비판적 성찰을 바탕으로 포스트휴먼 시대에 필요한 새로운 차원의 인간성을 탐구하는 교육이 되어야 한다. 이러한 교양교육의 현실적 구현을 위해서는 세 가지 측면에서의 방향성을 확보해야 한다. 첫째, 분과 학문의 정통성을 타자화하고 전수된 전문성을 학제적 네트워크 속에서 조망하는 기회를 제공할 수 있도록 학제적·융합적 성격의 교양교육을 개발해야 한다. 둘째, 자기반성적 성찰과 총체적 통찰을 내면화하는 태도를 배양할 수 있도록 학습자 중심의 혁신적인 교육 방법을 개발해야 한다. 셋째, 전공교육과 교양교육의 균형 및 긴장 관계를 구조화할 수 있도록 중핵 교육과정의 교양 과목을 개발해야 한다. 본 논문은 포스트휴먼 시대 교양교육의 위상에 대한 재조명을 바탕으로 학습자 중심의 혁신적 교육 방법을 적용한 학제적 중핵 교양 과목의 가능성을 검토한다. 이를 위해 고려대학교의 공통교양 과목 <자유정의진리>의 실제를 살펴보고, 포스트휴먼 시대에 필요한 교양교육 혁신의 현실화 방안을 타진한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Department of French Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher CHO, Jae Ryong photo

CHO, Jae Ryong
문과대학 (불어불문학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE