Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학생의 한자어 형태소 인식 조사 연구The Study of Middle School Students’ Recognition of Sino-Korean Morphemes

Other Titles
The Study of Middle School Students’ Recognition of Sino-Korean Morphemes
Authors
이규범
Issue Date
2019
Publisher
고려대학교 한국어문교육연구소
Keywords
Sino-Korean; Morpheme; Students’ recognition; Word-formation; Education of grammar; 한자어; 형태소; 학생 인식; 단어 형성법; 문법 교육
Citation
한국어문교육, no.27, pp.89 - 121
Indexed
KCI
Journal Title
한국어문교육
Number
27
Start Page
89
End Page
121
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/131543
DOI
10.24008/klle.2019..27.004
ISSN
2233-9531
Abstract
본고는 한자어 형태소에 대한 교육 내용을 개선하기 위하여 학생들의 한자어 형태소 인식의 경향성을 조사하였다. 그 결과 한자에 대한 지식과 한자어의 파악 정도가 한자어 형태소 인식 능력과 상관이 없음을 밝혔다. 그리고 학생들이 한문 문법이나 구조적인 분석보다는 단어의 단위로서 한자어 형태소를 인식하는 경향성을 확인하였다. 이러한 경향성은 교육 내용의 부재로 인한 것으로, 한자의 단어 형성에 대한 명확한 교육 내용이 7차 교과서부터 사라지고 혼동되게 기술되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
ETC > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE