Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

1922년 ‘제2차 조선교육령’과 현행 한국사 교과서The Second Education Ordinance of 1922 in Korea and Korean history textbooks

Other Titles
The Second Education Ordinance of 1922 in Korea and Korean history textbooks
Authors
정병욱
Issue Date
2014
Keywords
제2차 조선교육령; 교학사 한국사 교과서; 사료; 역사교육; Second Education Ordinance of 1922 in Korea; Korean history textbook by Kyohaksa Publishing Co.; historical documents; history education
Citation
역사비평, no.109, pp.228 - 253
Indexed
KCI
Journal Title
역사비평
Number
109
Start Page
228
End Page
253
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/133290
ISSN
1227-3627
Abstract
이 논문은 다음 두 가지를 주장하고 있다. 첫째, 교학사 한국사 교과서에 제시된 1922년 제2차 조선교육령에 관한자료는 그 교과서 집필자들의 수준을 보여준다. 사료를 선택하는 안목이나 출처를 제시하는 방법으로 볼 때 전문가라고 하기 어렵다. 둘째, 교학사 한국사 교과서를 포함하여 현행 한국사 교과서들에 있는 제2차 조선교육령에 관한 설명은 그 역사적 의미를 전달하기에 충분하지 않다. 한국사 교과서들에는 한국인 전부가 제2차 조선교육령으로 인해 피해를 입은 것처럼 서술되었지만, 한국인 중에 유산층은 이 교육령을 통해 성공에 필요한 학력을 획득할 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Associate Research Center > Research Institute of Korean Studies > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE