1922년 ‘제2차 조선교육령’과 현행 한국사 교과서The Second Education Ordinance of 1922 in Korea and Korean history textbooks
- Other Titles
- The Second Education Ordinance of 1922 in Korea and Korean history textbooks
- Authors
- 정병욱
- Issue Date
- 2014
- Keywords
- 제2차 조선교육령; 교학사 한국사 교과서; 사료; 역사교육; Second Education Ordinance of 1922 in Korea; Korean history textbook by Kyohaksa Publishing Co.; historical documents; history education
- Citation
- 역사비평, no.109, pp.228 - 253
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 역사비평
- Number
- 109
- Start Page
- 228
- End Page
- 253
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/133290
- ISSN
- 1227-3627
- Abstract
- 이 논문은 다음 두 가지를 주장하고 있다. 첫째, 교학사 한국사 교과서에 제시된 1922년 제2차 조선교육령에 관한자료는 그 교과서 집필자들의 수준을 보여준다. 사료를 선택하는 안목이나 출처를 제시하는 방법으로 볼 때 전문가라고 하기 어렵다. 둘째, 교학사 한국사 교과서를 포함하여 현행 한국사 교과서들에 있는 제2차 조선교육령에 관한 설명은 그 역사적 의미를 전달하기에 충분하지 않다. 한국사 교과서들에는 한국인 전부가 제2차 조선교육령으로 인해 피해를 입은 것처럼 서술되었지만, 한국인 중에 유산층은 이 교육령을 통해 성공에 필요한 학력을 획득할 수 있었다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - Associate Research Center > Research Institute of Korean Studies > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.