Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

정보과 교육과정 개발을 위한 학문적·이론적 기저에 대한 고찰A Study on the Academic and Theoretical Basis for Developing an Informatics Curriculum

Other Titles
A Study on the Academic and Theoretical Basis for Developing an Informatics Curriculum
Authors
김자미이원규
Issue Date
2021
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Academic and Theoretical Basis; Informatics; Informatics Curriculum; 정보과 교육과정; 정보학; 학문적·이론적 기저
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.24, no.6, pp.47 - 60
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
24
Number
6
Start Page
47
End Page
60
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/138319
DOI
10.32431/kace.2021.24.6.004
ISSN
1598-5016
Abstract
본 연구는 정보과 교육과정 개발의 학문적·이론적 기저를 살펴보고, 정보과의 철학적 토대를 고찰하기 위한 목적으로 진행되었다. 정보에 대한 용어를 시작으로 정보과의 모태 학문에 대한 인식론적 측면을 논의하였다. 교육과정 상의 변화에 대한 고찰을 기반으로 교과 ‘정보’의 학문적 범위를 설정하고, 최근 이슈가 되고 있는 인공지능에 대한 학문의 속성과 범위를 제시하였다. 이상의 논의를 통해 타 학문과의 차별화 등을 제시함으로써, 길지 않은 학문의 역사임에도 불구하고 시대적으로 중요하고, 필요한 정보과의 학문적 지식의 가치를 보다 공고히 할 수 있었다는 데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE