Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

시각장애 학생을 위한 블록 기반 프로그래밍 수업의 가능성 분석A Study on the Possibility of Block-based Programming Courses for Visual Impairments

Other Titles
A Study on the Possibility of Block-based Programming Courses for Visual Impairments
Authors
양은봉김자미이원규
Issue Date
2022
Publisher
한국정보교육학회
Keywords
SW교육; 시각장애; 정보 교육; 프로그래밍 교육; 블록 기반 프로그래밍; SW Education; Visual Impairment; Visual Disability; Programming education; Block-based Programming Education
Citation
정보교육학회논문지, v.26, no.5, pp.361 - 374
Indexed
KCI
Journal Title
정보교육학회논문지
Volume
26
Number
5
Start Page
361
End Page
374
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/146864
ISSN
1229-3245
Abstract
2015 개정 교육과정에서 초등학교 실과, 중학교 정보의 필수화에 따라 국립특수교육원에서는 장애 학생을 위한 소프트웨어 교과서를 개발하여 보급하였다. 교육 기회 형평성의 관점에서 제공된 교과서이지만, 시각장애 학생을 대상으로 한 프로그래밍 교육에 관한 내용은 미비하였다. 이에 본 연구는 시각장애 학생을 대상으로 프로그래밍 교육의 효과를 확인하고, 향후 프로그래밍 교육의 방향성을 제공하기 위한 목적으로 진행되었다. 목적 달성을 위해 초등학교 6학년 시각장애 학생을 대상으로 프로그래밍 수업을 진행하였다. 로봇과 연동한 블록 기반 프로그래밍 도구인 Blocks4All을 활용한 연구 결과, 학생의 수업 참여도는 적극적이었으며, 프로그래밍 유용성, 흥미도, 자신감 등이 높게 나타났다. 본 연구는 시각장애 학생을 대상으로 한 프로그래밍 교육의 가능성을 확인했다는 데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE