Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

수학화 과정에서 교사와 학생 간의 상호작용 양상과 교사의 담론 구조Interaction patterns between teachers-students and teacher's discourse structures in mathematization processes

Other Titles
Interaction patterns between teachers-students and teacher's discourse structures in mathematization processes
Authors
최상호
Issue Date
2020
Publisher
한국수학교육학회
Keywords
mathematization; interaction patterns between teachers-students; the structure of teachers’ discourse; 수학화; 교사와 학생 간의 상호작용 양상; 교사의 담론 구조
Citation
수학교육, v.59, no.1, pp.17 - 29
Indexed
KCI
Journal Title
수학교육
Volume
59
Number
1
Start Page
17
End Page
29
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/59780
DOI
10.7468/mathedu.2020.59.1.17
ISSN
1225-1380
Abstract
본 연구의 목적은 수학화 과정에서 교사와 학생 간의 상호작용 양상에 따른 교사의 담론 구조를 분석하는 것이다. 이러한 목적 달성을 위해 학생들의 참여를 촉진하는 교수법을 20년 이상 실행한 경력 교사의 한 학기 수업 44차시 중에서 수학화 과정에서 교사와 학생 간의 서로 다른 상호작용 양상을 보이는 대표적인 경우 각각 1차시 수업을 비교분석하였다(근거 이론). 분석 결과, 학생들의 참여 양상을 고려한 교사의 담론 구조는 수학화 과정 경험에 도움을 준것으로 볼 수 있었다. 이러한 결과를 바탕으로 향후 학생들과의 상호작용 양상에 따라 수학화 과정을 경험할 수 있도록 도움을 주기 위한 교사의 역할을 구체화함으로써 수학화를 위한 교실 담론 개발에 도움을 줄 수 있을 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE