Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

노자(老子)의 교육적 사유에 관한 재검토 : 유가(儒家) 비판과 교육적 모순을 중심으로The Reexamination of Laozi's Educational Thought : Focusing on the critique of confucianism and the educational paradox

Other Titles
The Reexamination of Laozi's Educational Thought : Focusing on the critique of confucianism and the educational paradox
Authors
송민규신창호
Issue Date
2019
Publisher
고려대학교 교육문제연구소
Keywords
노자; 도덕경; 유가; 교육; 비판; 사회변화; 교육적 모순; 생명력 교육; Laozi; Tao Te Ching; Confucianism; education; Critique; social change; Educational paradox.
Citation
교육문제연구, v.32, no.3, pp.243 - 260
Indexed
KCI
Journal Title
교육문제연구
Volume
32
Number
3
Start Page
243
End Page
260
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/70249
ISSN
1226-7864
Abstract
본고는 노자(老子) 도덕경(道德經)을 당대 사회 전반에 대한 대안 사상이 아니라 유가(儒家)에 대한 비판과 교육에 관한 모순을 지시하는 사유임을 부각한 논의이다. 춘추 전국시대의 제자백가(諸子百家)는 당시 사회의 혼란을 바로잡으려는 나름대로의 목표를 지니고 있었다. 특히, 유가는 ‘위정자 교육을 통한 사회변화’를 목표로 설정하고, 이를 달성하기 위해 이성과 합리성에 기초한 교육을 제시하였다. 이에 대해 노자는 사회 발전을 위한 다양한 노력이 오히려 사회 혼란을 가중하고 있다고 보고, 교육을 통해 사회를 변화시킬 수 있다는 믿음에 기초한 유가의 정치와 교육적 기획을 비판하였다. 대신, 비합리적 믿음을 기초로 하는 새로운 교육적 사유를 제기하였다. 이는 인위적 가치 지향을 강조하는 교육의 차원에서 볼 때 교육적 모순을 낳지만, 그 자체가 또 하나의 다른 교육적 가치를 지향한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Shin, Chang Ho photo

Shin, Chang Ho
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE