Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

중학교 경력 체육교사의 체육교구 개선 경험에 관한 내러티브 탐구A Narrative Inquiry of a Veteran Middle School Physical Education Teacher's Experience in the Improvement of Teaching Materials

Other Titles
A Narrative Inquiry of a Veteran Middle School Physical Education Teacher's Experience in the Improvement of Teaching Materials
Authors
장유진정주혁윤현수
Issue Date
2018
Publisher
이화여자대학교 교과교육연구소
Keywords
중학교 경력 체육교사; 체육교구 개선; 학생이해 지식; 모디슈머; 내러티브 연구; Veteran physical education teacher; Improvement of teaching materials knowledge of students understanding; Modisumer; Narrative inquiry
Citation
교과교육학연구, v.22, no.3, pp.198 - 207
Indexed
KCI
Journal Title
교과교육학연구
Volume
22
Number
3
Start Page
198
End Page
207
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80268
DOI
10.24231/rici.2018.22.3.198
ISSN
1975-3217
Abstract
이 내러티브 연구는 한 중학교 경력 체육교사가 체육교구를 개선하고 활용한 경험을 이야기하고 다시 이야기하는데 목적이 있다. 구체적으로 경력 체육교사는 어떠한 체육교구들을 개선해 나갔는지 사실적으로 기술하고, 개선된 교구들을활용한 경험에는 어떠한 교육적 의미가 담겨 있는지 해석적으로 기술하였다. 유목적 표집법 중 결정적 사례 표집에 의해 18 년 경력의 중학교 체육교사인 김희망 교사를 연구참여자로 선정하였다. 연구에 필요한 관련 자료는 김희망 교사가 약 1년 5 개월 동안 수행한 학교체육 활동에 관한 이야기를 5차례의 인터뷰와 문서자료를 통해 수집하였다. 수집된 자료는 넓게 바라보기와 깊게 바라보기를 병행하면서 텍스트화, 개념 생성, 상위-하위범주 생성, 주제 생성의 과정을 거치면서 분석하였다. 분석과 함께 사실적 기술과 해석적 기술을 순환적으로 실시하면서 글쓰기를 진행하였다. 김희망 교사는 만보계 사용, 거울 시트지 활용, 폼볼 도입, 래시가드 허용, 복싱 미트 제작, 인증서 적용에 관한 체육교구 개선 경험을 이야기하였다. 이러한 체육교구 개선 경험의 기저에는 아이들의 마음 알아차리기, 생활도구를 교육도구로 바꾸기라는 교육적 의미가 담겨있는 것으로 다시 이야기되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Physical Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher JUNG, Joo hyug photo

JUNG, Joo hyug
사범대학 (체육교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE