Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

여고생들의 미래 직업과 연계된 정보과목에 대한 인식 분석Analysis of the recognition of Information subjects related to future profession of high school girls

Other Titles
Analysis of the recognition of Information subjects related to future profession of high school girls
Authors
장혜주김자미이원규
Issue Date
2018
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
여자고등학생; 미래직업; 정보과목; Female high school student; Future job; Information subject
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.21, no.2, pp.21 - 29
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
21
Number
2
Start Page
21
End Page
29
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/80802
DOI
10.32431/kace.2018.21.2.003
ISSN
1598-5016
Abstract
4차 산업 혁명으로 인한 직업위기에 대처하고 적응하기 위해서 인력 배출이 필요한 때이다. 본 연구는 여성들의 SW분야에 대한 적응력을 고려하여 여고생들의 정보과목과 프로그래밍 언어 인지 여부를 측정하고 미래 진로 교육에 대한 방향성을 제시하기 위한 목적이 있다. 목적 달성을 위해 여고생 300명을 연구 대상으로 하였다. 연구 결과, 정보과목을 배운 시기가 빠르고, 컴퓨터 자격증을 보유했으며 프로그래밍 언어를 인지하는 학생일수록 컴퓨터에 대해 자신감을 보였고, 프로그래밍 언어를 인지하는 학생이 정보관련 직업을 더 선호함을 알 수 있었다. 또한, 상관관계 분석 결과, ‘자신감’과 ‘선호도’ 요인에서 ‘선호도’와 ‘동기’ 요인에서 높은 상관을 나타내었다. 본 연구는 미래에 여학생들이 컴퓨터 관련 직업과 연계될 수 있도록 진로 교육에 대한 강조와 정보과목의 교육 시작 시점에 대한 중요성을 제시했다는데 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE