Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

비전공자 프로그래밍 수업 창의적 산출물의 컴퓨팅 사고력 기반 평가 루브릭 개발Development of a scoring rubric based on Computational Thinking for evaluating students’ computational artifacts in programming course

Other Titles
Development of a scoring rubric based on Computational Thinking for evaluating students’ computational artifacts in programming course
Authors
김민자유길상김현철
Issue Date
2017
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Scoring rubric; Computational Thinking; Computer Science Education for non-majors; Computational artifacts; 루브릭; 컴퓨팅 사고력; 비전공자 정보과학 교육; 창의적 산출물
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.20, no.2, pp.1 - 11
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
20
Number
2
Start Page
1
End Page
11
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/85823
DOI
10.32431/kace.2017.20.2.001
ISSN
1598-5016
Abstract
고등교육의 비전공자 대상 정보과학 교육의 수요가 늘고 있지만, 컴퓨팅 사고력 관점에서 적절하게 학생들의 창의적 산출물을 평가하는 도구는 부족하다. 이에 본 연구는 고등교육의 비전공자를 위한 정보과학 수업에서 학생들이 개발한 창의적 산출물을 컴퓨팅 사고력 관점에서 평가하는 루브릭을 개발하기 위한 목적으로 진행되었다. 루브릭 초안의 준거틀(framework)은 CT Practices Design Pattern이며, 개발된 루브릭의 구성 요소는 영역, 역량요소, 평가요소, 평가자료, 평가단계의 다섯 가지이다. 루브릭은 ‘추상화 모델의 설계’, ‘창의적 산출물의 설계 및 적용’, 그리고 ‘산출물의 자가 평가’의 세 영역으로 구분하여 개발되었다. 전문가 검토를 통해 내용 타당성을 확보하였으며, 신뢰도 측면의 일관성이 검증되었다. 본 연구에서 개발된 루브릭은 해당 목적에 맞게 수정하여 사용할 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Hyeon cheol photo

Kim, Hyeon cheol
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE