Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

소셜 미디어상 공중의 기업 공격·방어 커뮤니케이션행동에 대한 영향 요인 탐색: 집합적 효능감 지각, 여론 지각, 인상 관리를 중심으로An Explanatory Study on the Determinants of Public’s Communication Behavior Toward Corporations in Social Media: Focusing on Perceived Collective Efficacy, Public Opinion Perception and Impression Management

Other Titles
An Explanatory Study on the Determinants of Public’s Communication Behavior Toward Corporations in Social Media: Focusing on Perceived Collective Efficacy, Public Opinion Perception and Impression Management
Authors
홍유림윤영민
Issue Date
2017
Publisher
한국PR학회
Keywords
소셜 미디어; 집합적 효능감; 여론 지각; 인상 관리; 공중의 커뮤니케이션 행동; Social media; collective efficacy; public opinion perception; impression management; public’s communication behavior
Citation
홍보학연구, v.21, no.6, pp.69 - 106
Indexed
KCI
Journal Title
홍보학연구
Volume
21
Number
6
Start Page
69
End Page
106
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/85950
DOI
10.15814/jpr.2017.21.6.69
ISSN
1229-2869
Abstract
본 연구는 소셜 미디어를 통해 기업의 행동에 대한 비난이 제기된 상황에서 소셜 미디어상의 집합적 효능감지각과 여론 지각, 인상 관리가 공중의 기업 공격·방어 커뮤니케이션 행동에 미치는 영향을 알아보기 위해수행되었다. 이를 위해 20∼59세 성인 남녀 317명을 대상으로 온라인 설문 조사를 실시했다. 그 결과 첫째, 집합적 효능감 지각이 높을수록 공중의 기업 공격 및 방어 커뮤니케이션 행동 의도가 높았다. 둘째, 자기 지향 인상 관리와 타인 지향 인상 관리는 공중의 기업 공격 커뮤니케이션 의도에 대해 각각 정적인, 그리고 부적인 주 효과를 보였다. 셋째, 자기 지향 인상 관리 수준이 높을수록, 쟁점에 관한 자신과 타인 간 의견 차이의 지각이 공중의 기업 공격 커뮤니케이션 행동 의도에 미치는 부적 영향력은 감소했다. 또한 타인 지향 인상 관리는 여론 지각이 공중의 기업 방어 커뮤니케이션 행동 의도에 미치는 부적 영향력을 조절하는 것으로나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
School of Media & Communication > School of Media & Communication > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE