Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

‘교실일본어’의 특징과 담화구조 -캐나다의 대학교 일본어교육 현장에서-Characteristics of “Classroom Japanese” and its conversational structures -From classroom scenes of Japanese language education at a Canadian university-

Other Titles
Characteristics of “Classroom Japanese” and its conversational structures -From classroom scenes of Japanese language education at a Canadian university-
Authors
조영남
Issue Date
2017
Publisher
한국일어일문학회
Keywords
일본어; 캐나다의 대학교; 교실일본어; 담화구조; 초급일본어; Japanese language; Canadian university; Classroom Japanese; conversational structures; Elementary Japanese
Citation
일어일문학연구, v.103, no.1, pp.181 - 200
Indexed
KCI
Journal Title
일어일문학연구
Volume
103
Number
1
Start Page
181
End Page
200
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/86011
DOI
10.17003/jllak.2017.103.1.181
ISSN
1226-2552
Abstract
본고에서는 캐나다 소재의 York 대학교의 사례를 통해서 ‘교실일본어’의 특징과 담화구조를 밝혔다. 결과는 다음과 같다. 교사에 의해서 단계적으로 학생의 ‘교실일본어’의 사용을 유도하고 있다. 또한 시간의 경과에 따라 화제가 확장된다는 것을 알 수 있다. ‘교실일본어’에서는 의미전달을 위해 영어를 병용하는 전략을 사용하는 경우도 보였다. 발화를 촉진시키는 표현(もう一度)과 맞장구적 발화(はい, そう계)가 다수 보였다. 또한 복수의 교사에게 공통된 ‘교실일본어’가 나타나기 때문에 결과적으로 동일한 표현이 학생에게 입력(input)된다. 향후 한국의 중등교육기관과 고등교육기관에서 ‘교실일본어’를 제안하는 것을 목표로 기초연구를 수행할 것을 과제로 삼고자 한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Department of Japanese Language and Literature > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher CHO, Young nam photo

CHO, Young nam
문과대학 (일어일문학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE