Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

해외 고등정보 표준교육과정 기반의 국내 대학 교육과정 비교분석A Comparative Analysis of domestic universities curriculum based on overseas higher Informatics standard curriculum

Other Titles
A Comparative Analysis of domestic universities curriculum based on overseas higher Informatics standard curriculum
Authors
우호성김자미이원규
Issue Date
2017
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
고등정보 표준교육과정; 고등 정보과학; 정보 교육과정; 정보교육; Higher Informatics Standard Curriculum; Higher Informatics Science; Informatics Curriculum; Informatics Education
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.20, no.1, pp.27 - 38
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
20
Number
1
Start Page
27
End Page
38
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/86221
DOI
10.32431/kace.2017.20.1.003
ISSN
1598-5016
Abstract
미국(CS2013)과 일본(J07-CS)은 고등교육의 수준에서 변화하는 사회를 반영하는 표준 정보교육과정을 구성하고 있다. 본 연구는 한국의 고등 정보교육과정 표준 구성에 대한 시사점을 제공하기 위해, 미국의 표준교육과정 변화를 분석하고, 한국의 대학 교육과정 구성 현황 분석 및 내용 지식에 근거하여 과목을 구성하였다. 연구 진행 결과, 미국의 고등 정보교육과정은 변화하는 컴퓨팅 환경을 반영하는 교육과정으로 진화하고 있었다. 국내 대학의 정보교육과정은 CS2013의 지식영역을 52% 정도만 포함하고 있었다. 본 연구는 일본의 교육과정 과목 구성방침에 근거하여 과목 구성의 예를 제시하였으며, 대학의 표준 정보 교육과정이 없는 상황에서 교육과정 구성을 위한 단초를 제공했다는 점에 의의를 두고 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE