Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

한일간 교사양성제도의 비교 및 현황 분석을 통한 중등 정보교사 양성제도 개선방안Improving the secondary school informatics teacher education system by comparing the teacher education programs of Korea and Japan

Other Titles
Improving the secondary school informatics teacher education system by comparing the teacher education programs of Korea and Japan
Authors
김자미이원규
Issue Date
2016
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
정보교사; 중등 정보교사; 정보교사양성; 제도 개선; Informatics teacher; Secondary school informatics teacher; teacher education system
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.19, no.3, pp.35 - 53
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
19
Number
3
Start Page
35
End Page
53
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/90692
DOI
10.32431/kace.2016.19.3.004
ISSN
1598-5016
Abstract
교육이 목표를 달성하는데 교사의 질은 필요충분조건이다. 정보교육의 경우, 2018년부터 중학교에서 필수로 설치ㆍ운영되어야 하므로 질 높은 교사의 확보는 무엇보다 중요하다. 이에 본 연구는 일본의 정보교사양성제도와 비교하여 중등 정보교사 양성제도 개선방안을 제시하기 위한 목적으로 수행되었다. 일본과 교사의 자격제도, 자격 취득 및 승진제도, 교사의 자격기준, 정보교사의 자격 및 자격취득 방법을 비교한 결과 다음과 같은 개선방안을 제시하였다. 전문교과의 표시과목을 ‘Informatics’로 변경해야 한다. 정보교사의 전문성 강화를 위해 대학원 교육을 강화하고, 부전공 연수를 강화해야 한다. 교사의 전문성 함양에 도움을 주는 자격제도로 변경해야 한다. 본 연구에서 제안한 개선방안은 중등 정보교원의 질적 수준을 한 단계 높이는데 기여할 수 있을 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE