Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교육과정 총론의 문서 체제에 나타난 고등학교 정보과 교육과정의 변천Changes in the high school informatics curriculum appearing in the document system of the general guidelines of the national curriculum

Other Titles
Changes in the high school informatics curriculum appearing in the document system of the general guidelines of the national curriculum
Authors
김자미이원규
Issue Date
2016
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
정보교과; 교육과정; 정보교육과정; 교육과정 총론; Informatics; curriculum; informatics curriculum; national curriculum
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.19, no.5, pp.27 - 40
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
19
Number
5
Start Page
27
End Page
40
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/90772
DOI
10.32431/kace.2016.19.5.003
ISSN
1598-5016
Abstract
교육의 변화나 교육과정의 변화는 시대적 필요와 지식의 변화로 인한 필요에 근거한다. 본 연구 는 두 가지 필요 모두를 내재한 고등학교 정보과 교육과정의 변천 분석을 통해 교육과정 총론 구 성에 대한 시사점을 제공하기 위한 목적이 있다. 연구 진행에 따라 교육과정 총론의 분석을 통해 2007, 2009 개정 시기, 2015 개정 교육과정의 구성, 정보과 교육과정의 위상 변화, 그리고 정보 과 목의 크기를 분석하였다. 교육과정 총론 분석을 통해 다음과 같은 측면에서 개선이 요구되었다. 첫 째, 이수단위에 대한 명확성, 둘째, 진로선택과목의 타당한 구성, 셋째, 사용하는 용어에 대한 명확 한 정의 등이 필요하다. 본 연구는 세계 각국에서 강조되는 SW교육의 관점을 고려하고, 교육과정 총론에서는 고등학교 정보과에 대해 어떤 편성과 운영을 제시하고 있는지를 분석했다는 점에 의의 가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE