Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

아동의 심리 요인과 2차적 정보격차 유형 간의 구조적 관계 분석: 인터넷 이용 동기, 인터넷 자기 효능감, 정보 추구 욕구를 중심으로The Structural Relationships of Student's Psychological Factor and the Second Digital Divide: Based on the Results of Intention to use, self-efficacy, and information desire

Other Titles
The Structural Relationships of Student's Psychological Factor and the Second Digital Divide: Based on the Results of Intention to use, self-efficacy, and information desire
Authors
권현진김혜정김현철
Issue Date
2015
Publisher
한국열린교육학회
Keywords
digital divide; second digital divide; intention to use; self-efficacy; information desire; structural equation model(SEM); 정보격차; 2차적 정보격차; 인터넷 이용 동기; 인터넷 자기 효능감; 정보 추구 욕구; 구조방정식 모형
Citation
열린교육연구, v.23, no.1, pp.235 - 260
Indexed
KCI
Journal Title
열린교육연구
Volume
23
Number
1
Start Page
235
End Page
260
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/95382
ISSN
1229-8379
Abstract
연구의 목적은 아동의 심리 요인(인터넷 이용 동기, 인터넷 자기 효능감, 정보 추구 욕구)과 2차적 정보격차(정보 역량, 정보 활용의 질적 유용성, 정보 활용의 양적 다양성) 간의 구조적 관계를 분석하는 것이다. 연구를 위해 400명의 초등학교 고학년을 대상으로 연구모델에 따른 잠재변인 간의 구조 모형을 수립하고, 연구모형의 적합도를 검증하고, 직접효과와 간접효과, 총효과 분석을 하였다. 연구 결과를 요약하자면, 첫째, 구조방정식 모형의 데이터 적합도 분석결과 모형 적합도는 통계적으로 유의미한 적합도 지수 값을 확인하였다. 둘째, 구조 모형을 분석한 결과 심리 요인은 정보 역량과 정보 활용의 질적 유용성에 각각 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났고, 정보 역량은 정보 활용의 질적 유용성에 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 연구 모델의 최종 내생변인인 정보 활용의 양적 다양성에는 정보 활용의 질적 유용성만이 정적으로 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 셋째, 모델 변인 간 직접․간접효과와 경로 관계를 분석한 결과 심리 요인이 해당 모델에서 핵심변인으로 분석되었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Hyeon cheol photo

Kim, Hyeon cheol
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE