서번트리더십 함양을 토대로 한 청소년 인성교육 내실화 모형 탐색The study about Enhancing Model for Youth Character Education in based on Cultivation of Servant Leadership
- Other Titles
- The study about Enhancing Model for Youth Character Education in based on Cultivation of Servant Leadership
- Authors
- 신창호; 석창훈
- Issue Date
- 2015
- Publisher
- 안암교육학회
- Keywords
- 서번트리더십; 인성교육; 청소년; 내실화모형; servant leadership; character education; youth; enhancing model
- Citation
- 한국교육학연구, v.21, no.3, pp.153 - 173
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 한국교육학연구
- Volume
- 21
- Number
- 3
- Start Page
- 153
- End Page
- 173
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/95475
- ISSN
- 1598-9054
- Abstract
- 서번트리더십은 인성교육 3.0을 지향하는 한국 중등교육의 비전에 걸 맞는 대안이자 한국 사회의 시대정신(Zeitgeist)이다. 본 연구에서는 먼저, 서번트리더십 이론의 국내외 연구동향을 분석하였으며, 둘째, 「인성교육진흥법」 시행과 관련된 제도적 쟁점을 비평적으로 고찰하고, 셋째, 서번트리더십 함양을 토대로 한 청소년 인성교육 내실화 모형을 연구함으로써 학교 인성교육을 활성화하는 방안을 탐색하였다. 연구결과, 미래사회가 요구하는 지도자의 속성인 서번트리더십을 청소년기에 체계적으로 함양한다면 인성교육의 덕목을 실현하는데 크게 기여하는 요인이 될 수 있음을 발견하였으며, 중등학교 현장에서 서번트리더십의 속성을 바탕으로 한 인성교육의 내용, 방법, 학교문화의 중요성을 확인하였다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.