Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

영국의 FutureLearn과 프랑스 FUN이K-MOOC에 주는 시사점과 전망Implications for the K-MOOC from FutureLearn of U.K. and FUN of France

Other Titles
Implications for the K-MOOC from FutureLearn of U.K. and FUN of France
Authors
김자미구양미이원규
Issue Date
2015
Publisher
한국비교교육학회
Keywords
MOOC; 영국 FutureLearn; 프랑스 FUN; K-MOOC; MOOC; FutureLearn(UK); FUN(France); K-MOOC
Citation
비교교육연구, v.25, no.4, pp.293 - 320
Indexed
KCI
Journal Title
비교교육연구
Volume
25
Number
4
Start Page
293
End Page
320
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/96050
ISSN
1229-3903
Abstract
본 연구는 2012년을 기점으로 고등교육의 새로운 패러다임을 형성하고 있는 MOOC에 대한 관심으로 수행되었다. OER, OCW의 발전적 방향으로 시작된 MOOC은 고등교육의 경계를 허물고 있다. 이에 본 연구는 유럽의 대표적인 MOOC 서비스라 할 수 있는 영국의 FutureLearn과 프랑스의 FUN을 분석하고, K-MOOC에 대한 시사점을 제공하기 위한 목적을 갖는다. 분석 결과, 두 나라는 MOOC의 구성형태, 자금 지원, 학습자에 대한 인증제, 강의 제공방식, 사회공헌 등의 측면에서 다른 가치를 나타내었다. 이에 본 연구는 K-MOOC의 런칭을 고려할 때, 어떤 철학과 가치를 구상해야 하는지에 대한 교육적 함의를 얻을 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE