학교교육에서 강조하는 자기주도학습과 인성교육에 대한 비판적 고찰Critical Review on Self-directed Learning and Personal Character Education and their Alternatives at Schooling
- Other Titles
- Critical Review on Self-directed Learning and Personal Character Education and their Alternatives at Schooling
- Authors
- 홍후조; 백혜조; 고영희
- Issue Date
- 2013
- Publisher
- 고려대학교 교육문제연구소
- Keywords
- self-directed learning; personal character education; collaborative instruction; social skills; social character education; 자기주도학습; 인성교육; 협동학습; 사회성; 사회성 교육
- Citation
- 교육문제연구, v.26, no.1, pp.181 - 200
- Indexed
- KCI
- Journal Title
- 교육문제연구
- Volume
- 26
- Number
- 1
- Start Page
- 181
- End Page
- 200
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/106284
- ISSN
- 1226-7864
- Abstract
- 본 연구는 학교교육에서 강조하는 자기주도학습과 인성교육을 비판적으로 고찰해 봄으로써, 현재 학교교육의 심각한 문제인 ‘학력 과잉경쟁과 사교육’, ‘학교폭력’, ‘청소년의 왕따와 자살’을 줄일 수 있는 보다 나은 학교교육의 방향을 탐색해 보고자 하였다.
연구 결과, 학교교육은 개인간 학력경쟁보다 공동체내 사회협동을 기조로, 교과학습에서 자기주도학습과 함께 협동학습을, 생활교육에서 인성교육과 함께 사회성교육을 강조해야 할 필요가 있다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.