Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

학교교육에서 강조하는 자기주도학습과 인성교육에 대한 비판적 고찰Critical Review on Self-directed Learning and Personal Character Education and their Alternatives at Schooling

Other Titles
Critical Review on Self-directed Learning and Personal Character Education and their Alternatives at Schooling
Authors
홍후조백혜조고영희
Issue Date
2013
Publisher
고려대학교 교육문제연구소
Keywords
self-directed learning; personal character education; collaborative instruction; social skills; social character education; 자기주도학습; 인성교육; 협동학습; 사회성; 사회성 교육
Citation
교육문제연구, v.26, no.1, pp.181 - 200
Indexed
KCI
Journal Title
교육문제연구
Volume
26
Number
1
Start Page
181
End Page
200
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/106284
ISSN
1226-7864
Abstract
본 연구는 학교교육에서 강조하는 자기주도학습과 인성교육을 비판적으로 고찰해 봄으로써, 현재 학교교육의 심각한 문제인 ‘학력 과잉경쟁과 사교육’, ‘학교폭력’, ‘청소년의 왕따와 자살’을 줄일 수 있는 보다 나은 학교교육의 방향을 탐색해 보고자 하였다. 연구 결과, 학교교육은 개인간 학력경쟁보다 공동체내 사회협동을 기조로, 교과학습에서 자기주도학습과 함께 협동학습을, 생활교육에서 인성교육과 함께 사회성교육을 강조해야 할 필요가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Hoo Jo photo

Hong, Hoo Jo
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE