Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

교과 교육과정의 적정화 지침 개발 연구A study on the development of the guidelines on the relevance of subject-matters in the national curriculum

Other Titles
A study on the development of the guidelines on the relevance of subject-matters in the national curriculum
Authors
이승미홍후조민부자
Issue Date
2011
Publisher
한국교육학회
Keywords
subject matter; the General Guidelines of the National Curriculum; curricular relevance; 교과 교육과정; 교육과정 총론; 교육과정 적정화; subject matter; the General Guidelines of the National Curriculum; curricular relevance
Citation
교육학연구, v.49, no.3, pp.101 - 125
Indexed
KCI
Journal Title
교육학연구
Volume
49
Number
3
Start Page
101
End Page
125
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/113740
ISSN
1225-4150
Abstract
본 연구는 2009 개정 교육과정에 따른 교과군, 학년군, 집중이수 등의 새로운 편제를 포함하여 교육과정 구조의 전반적인 측면에서 교육과정 적정화의 방향을 모색하고, 각 교과 교육과정과 관련된 적정화의 요구를 수용하여, 교과 교육과정 적정화에 기준이 되는 지침을 개발하고자 하였다. 이를 위하여 본 연구에서는 첫째, 교육과정 총론의 측면에서 제시하는 교과 교육과정의 적정화 방향을 선행연구를 포함하여 이론적인 측면에서 탐색하였고, 둘째, 각 교과 교육과정과 관련된 적정화의 요구를 수용하고자 초등학교와 중학교의 현장 교사의 의견을 수렴하였으며, 셋째, 앞의 두 절차를 통하여 도출된 방안을 종합하여 델파이 조사를 실시하였다. 그 결과, 교과 교육과정 적정화의 지침으로서 총론과 교과와의 연계성 강화, 교과 교육과정 연구 개발의 질 관리 개선, 교과 교육내용의 선정 및 조직 개선, 수업 운영 및 방법 개선, 평가 방법 개선, 교과서 개선 등의 6영역에 걸쳐, 전문가 집단의 타당성(CVR 값) 검증을 거쳐 그 상세한 적정화 지침을 28개로 확정․개발하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Hong, Hoo Jo photo

Hong, Hoo Jo
사범대학 (교육학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE