Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

Computational Literacy 교육에서 다중지능전략 교육방법의 효과Effect of Multiple Intelligence-based Strategy in Computational Literacy Education

Other Titles
Effect of Multiple Intelligence-based Strategy in Computational Literacy Education
Authors
김수환한선관한희섭김현철
Issue Date
2011
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Computational literacy; Programming education; Multiple intelligence; Computational literacy; 프로그래밍 교육; 다중지능; Computational literacy; Programming education; Multiple intelligence
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.14, no.6, pp.11 - 18
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
14
Number
6
Start Page
11
End Page
18
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/114352
DOI
10.32431/kace.2011.14.6.002
ISSN
1598-5016
Abstract
이 연구의 목적은 교육용 프로그래밍 언어인 스크래치를 활용한 CL(Computational literacy)교육에서 다중지능을 고려한 교육방법을 제안하고 그 효과를 검증하는 것이다. 우선 초보 프로그래밍 학습자의 다중지능을 고려한 교육방법을 제안하고 이를 적용하여 수업을 실시하였다. 44명의 대학생을 대상으로 실험반과 비교반을 구성한 뒤 제안된 교육 전략을 적용하고 그 효과를 비교, 분석하였다. 분석을 위해 학생들의 정보적 문제해결력 검사지와 다중지능 검사, 설문조사 및 프로젝트 개발을 통한 프로그래밍 능력을 검사하였다. 분석 결과 프로그래밍 흥미도 및 CL 능력의 사전, 사후 결과 비교에서는 유의미한 결과가 나타났다. 이 결과는 학습자의 다중지능적 특성을 고려한 프로그래밍 교육이 학습자의 흥미와 동기를 부여하여 프로그래밍 수업을 효과적으로 신장하는데 기여함을 시사한다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Kim, Hyeon cheol photo

Kim, Hyeon cheol
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE