Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

프로그래밍 교육과 필요성의 인식변화에 관한 연구Study on Recognition Changes Regarding Programming Education and Necessity

Other Titles
Study on Recognition Changes Regarding Programming Education and Necessity
Authors
차승은김정아김종혜이원규
Issue Date
2009
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
Programming; Education of Programming; 프로그래밍; 프로그래밍교육; Programming; Education of Programming
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.12, no.1, pp.1 - 13
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
12
Number
1
Start Page
1
End Page
13
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/121298
DOI
10.32431/kace.2009.12.1.001
ISSN
1598-5016
Abstract
국가와 사회적 요구에 따라 정보 교과 교육과정이 개정되었음에도 불구하고 아직도 많은 사람들이 정보 교육에 대해 부정적이거나 무관심한 태도를 보이고 있다. 본 연구에서는 이러한 잘못된 인식을 바로잡기 위해 프로그래밍 수업을 통해 프로그래밍 교육의 필요성과 효과를 자발적으로 인식하고 의식변화를 얻을 수 있다는 가설을 중심으로 실험연구를 실시하였다. 비전공 예비교사 130명을 대상으로 사전설문조사, 12차시에 걸친 프로그래밍 수업, 사후설문조사 총 3단계를 거쳐 예비교사들의 인식이 변화됨을 살펴보았다. 참가자들은 프로그래밍의 개념과 필요성에 대해서 대다수가 인식하지 못하고 있었다. 하지만, 프로그래밍 수업을 통해 참가자들의 프로그래밍의 개념과 프로그래밍 교육의 필요성에 대한 인식이 통계적으로 유의미하게 변화되었음을 알 수 있었다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE