초등학교 영재를 위한 수학 프로그램의 실효성에 관한 연구 : Parallel Curriculum Model을 중심으로A study on the effectiveness of the mathmatically gifted program
- Other Titles
- A study on the effectiveness of the mathmatically gifted program
- Authors
- 황우형; 윤나래
- Issue Date
- 2009
- Publisher
- 한국수학교육학회
- Keywords
- gifted students of elementary school; parallel curriculum model; mathmatically gifted program; 초등학교 수학영재; PCM; 영재프로그램; gifted students of elementary school; parallel curriculum model; mathmatically gifted program
- Citation
- 수학교육 논문집, v.23, no.1, pp.53 - 72
- Indexed
- KCI
OTHER
- Journal Title
- 수학교육 논문집
- Volume
- 23
- Number
- 1
- Start Page
- 53
- End Page
- 72
- URI
- https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/122017
- ISSN
- 1226-6663
- Abstract
- 영재교육의 목표는 영재의 창의성을 신장하는 방향으로 전환되고 있다. 따라서 이를 위한 교수-학습 프로그램의 개발과 보급이 시급하다. 이에 따라 본 연구에서는 PCM모형을 활용하여 영재 프로그램을 개발하고 이를 영재아동들에게 투입하여 그 실효성에 대해 질적 연구를 통해 알아보았다. 그 결과 PCM 프로그램은 영재아동들의 정의적, 인지적 특성 변화에 긍정적인 영향을 주었다. 또한 영재아동들에게 수준에 맞는 활동을 제공하여 학생들의 학습욕구를 충족시켜주었다. 따라서 PCM 프로그램은 초등학교 영재에게 적합한 프로그램이었다.
- Files in This Item
- There are no files associated with this item.
- Appears in
Collections - College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles
Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.