Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

문법 교육의 인식 변화와 문법 교재의 양상Cognition Change of Grammar Education and Aspects of Grammar Texts

Other Titles
Cognition Change of Grammar Education and Aspects of Grammar Texts
Authors
이관규
Issue Date
2012
Publisher
한국국어교육학회
Keywords
Reading & Grammar; reality; variety; relativity; exploration; 독서와 문법; 실제성; 상대성; 다양성; 탐구성
Citation
새국어교육, no.89, pp.257 - 276
Indexed
KCI
Journal Title
새국어교육
Number
89
Start Page
257
End Page
276
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/134102
DOI
10.15734/koed..89.201201.257
ISSN
1226-6736
Abstract
이 논문에서는 문법과 독서가 갖는 통합이 갖는 의의를 살피면서, 문법 교육이 나아갈 방향을 제시하고 그 방향이 문법 교재에서 어떻게 구현될 수 있는지 구체적으로 알아보았다. 2012년부터 교수 학습될 통합 교과서 ‘독서와 문법’은 새로운 문법 교육의 인식을 반영할 필요가 있다. 실제 국어생활을 반영하는 실제성, 국어 지식의 상대성, 통합과 배열 방식의 다양성, 교수 학습의 탐구성 등 특성이 그것이다. 통합 교재로서의 ‘독서와 문법’은 이런 특성을 반영하여 살아있는 국어교육에 이바지하는 문법 교육이 이루어질 수 있도록 해야 할 것이다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Kwan kyu photo

Lee, Kwan kyu
사범대학 (국어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE