Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본인 학습자를 위한 한국어 한자어휘 교육 연구 -한일 한자음 대응관계를 이용하여-An effective method of teaching Sino-Korean vocabulary to Japanese learners of Korean - Sound correspondences of Sino-vocabulary stock in Korean and Japanese -

Other Titles
An effective method of teaching Sino-Korean vocabulary to Japanese learners of Korean - Sound correspondences of Sino-vocabulary stock in Korean and Japanese -
Authors
牧野美希유석훈
Issue Date
2012
Publisher
한국일본근대학회
Keywords
한국 한자어; 일본 한자어; 일본어 모어 학습자; 학습전략; 교체 규칙; 음운대응; 어휘 학습; 조어능력; Sino-Korean words; Sino-Japanese words; Japanese- native learners; learning strategy; mapping rule; sound correspondence; vocabulary learning; word formation ability; Sino-Korean words; Sino-Japanese words; Japanese- native learners; learning strategy; mapping rule; sound correspondence; vocabulary learning; word formation ability
Citation
일본근대학연구, no.38, pp.79 - 96
Indexed
KCI
Journal Title
일본근대학연구
Number
38
Start Page
79
End Page
96
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/134176
DOI
10.16979/jmak..38.201211.79
ISSN
1229-9456
Abstract
본 연구는 일본인 한국어 학습자의 보다 효과적인 한자어휘 학습 방안 모색을 목적으로, 한일 한자어가 가지고 있는 "음성적 대응관계"와 "조어 능력"을 이용한 교육 방안에 대해 일본인 학생 10명을 대상으로 한 실험을 통해 검토하였다. 실험은 필자가 설계한 한자음 음성 대응관계에 관한 수업을 듣는 실험집단과 그렇지 않은 대조집단 가각의 어휘 시험 결과를 분석함으로써 진행하였다. 실험에서 진행한 수업은 일본인을 위한 한국어 한자 어휘 교육 방안을 제시한 두 가지 선행 연구를 바탕으로 설계하였다. 수업은 일주일에 1번, 총 4번 실시하고, 매번 수업 전에 어휘 시험을 실시하며, 그 점수 추이를 관찰하였다. 실험의 결과, 한일 한자음 음성대응관계에 관한 수업을 실시한 실험집단이 그렇지 않은 대조집단보다 어휘 시험에서 더 높은 점수를 받았으며, 또한 학습자가 모르는 어휘에 대해서도 보다 적극적으로 추측전략을 사용하려고 하는 긍정적인 태도를 보임으로써 학습효과 및 학습 전략 전반에 걸쳐서 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Liberal Arts > Department of Linguistics > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher You, Seok Hoon photo

You, Seok Hoon
문과대학 (언어학과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE