Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

일본의 교양 정보교육과정 표준 분석을 통한 한국 대학의 교양 정보교육에 대한 시사점Implications toward the Liberal Arts Informatics Curriculum of Universities in Korea through Standard Analysis of Japan's Liberal Arts Informatics Curriculum

Other Titles
Implications toward the Liberal Arts Informatics Curriculum of Universities in Korea through Standard Analysis of Japan's Liberal Arts Informatics Curriculum
Authors
김미정김자미이원규
Issue Date
2020
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
고등 정보교육; 교양 정보교육; 교육과정 표준; higher informatics education; liberal arts Informatics education; curriculum standards
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.23, no.4, pp.13 - 22
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
23
Number
4
Start Page
13
End Page
22
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/60282
DOI
10.32431/kace.2020.23.4.002
ISSN
1598-5016
Abstract
본 연구는 일본 교양 정보교육과정 표준을 분석하여, 한국 대학의 교양 정보교육에 대한 시사점을 제공하기 위한 목적이 있다. 목적 달성을 위해 J07-GE, J17-GE와 관련된 다양한 보고서들을 중심으로 두 표준의 변화를 비교하였다. 개정판인 J17-GE가 반영하는 정보학에 대한 지식의 범위와 정도를 살펴보기 위하여 CS에 관한 교육과정 표준들의 관계를 통해 분석하였다. 분석 결과, 컴퓨팅 사고력 관점과 일본 정보학 정의에 기반한 J07-GE, J17-GE를 통해 정보의 원리와 지식은 보편적인 교양으로서 전체 대학생의 역량을 길러줄 수 있음을 확인하였다. 따라서 교육과정을 개발할 때는 지식체계 뿐 아니라 시수, 방법 등에 대한 논의가 함께 고려되어야 할 것이다. 본 연구는 대학 교양 정보교육의 내실화 및 교양 정보교육과정 표준 개발을 위한 방향성을 제시하였다는 점에 의의가 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE