Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

잠재성장모형을 활용한 초등 저학년생의 쓰기 능력 발달에 대한 종단 분석Longitudinal Analysis of Writing Ability Development of Elementary Lower Graders Using Latent Growth Modeling

Other Titles
Longitudinal Analysis of Writing Ability Development of Elementary Lower Graders Using Latent Growth Modeling
Authors
이순영
Issue Date
2019
Publisher
한국 리터러시 학회
Keywords
초등 글쓰기; 쓰기 발달; 설명글; 쓰기 능력; 종단 연구; 잠재성장모형; elementary writing; writing development; expository writing; writing ability; longitudinal study; latent growth model
Citation
리터러시 연구, v.10, no.5, pp.369 - 400
Indexed
KCI
Journal Title
리터러시 연구
Volume
10
Number
5
Start Page
369
End Page
400
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/70797
DOI
10.37736/kjlr.2019.10.10.5.369
ISSN
2586-7229
Abstract
본고는 초등 저학년생의 쓰기 발달 양상을 종단적으로 분석한 실증 연구이다. 이 연구에는 서울과 전주의 초등학생 349명이 참여하였고, 2015년부터 2017년까지 총 6학기 동안 학생들이 작성한 설명글을 분석하여 기초 통계치를 추출하고 잠재성장모형을 검증하였다. 이 연구의 주요 결과는 네 가지이다. 첫째, 초등 저학년의 6학기 동안 학생글의 쓰기 유창성, 표기 정확도, 질 점수는 모두 지속해서 향상되었으며, 특히 2학년 2학기(4학기)의 변화가 가장 컸다. 둘째, 학생들의 쓰기 능력에 대한 잠재성장모형을 분석하여 선형 모형을 도출하였다. 초등 첫 학기의 쓰기 능력은 4.054점(초기값)이었고, 학기별로 0.718점의 변화량이 예측되었다. 셋째, 초등 첫 학기의 쓰기 능력은 읽기 능력, 읽기 태도, 쓰기 태도, 받아쓰기 능력의 영향을 두루 받으나, 이후 쓰기 능력의 변화에는 읽기 능력만이 유의한 영향 요인이었다. 넷째, 초등 저학년의 쓰기 능력에서 가장 비중이 큰 요인은 글의 질 요인인 것으로 나타났다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Korean Language Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher Lee, Soon Young photo

Lee, Soon Young
사범대학 (국어교육과)
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE