Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

공학 도구 친화적 거꾸로 수업에서 예비교사의 인식 분석Analysis of pre-service teachers' cognition on a teacher education program in technology-friendly flipped classroom

Other Titles
Analysis of pre-service teachers' cognition on a teacher education program in technology-friendly flipped classroom
Authors
김동중김대상최상호
Issue Date
2018
Publisher
한국수학교육학회
Keywords
Technology; Flipped Classroom; Technology Adopter Category Index; Technological Pedagogical Content Knowledge; 공학 도구; 거꾸로 수업; 공학 도구 사용 범주 지수; 공학 도구가 추가된 교수학적 내용 지식
Citation
수학교육 논문집, v.32, no.4, pp.455 - 475
Indexed
KCI
Journal Title
수학교육 논문집
Volume
32
Number
4
Start Page
455
End Page
475
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/79234
DOI
10.7468/jksmee.2018.32.4.455
ISSN
1226-6663
Abstract
본 연구의 목적은 공학 도구 친화적 거꾸로 수업을 통한 교사교육 프로그램에서 예비교사들의 공학 도구 활용에 대한 인식의 특징을 분석하는 것이다. 이를 위해 예비교사 45명을 대상으로 공학 도구 사용 범주 지수(Technology Adopter Category Index), 공학 도구가 추가된 교수학적 내용 지식(Technological Pedagogical Content Knowledge), 공학 도구별(Geometer's Sketch Pad(이하 GSP), Geogebra, Cabri 3D) 반영적 검사지를 분석하였다. 그 결과 공학도구 친화적 거꾸로 수업 교육과정은 예비교사들의 공학 도구 사용 범주 지수와 공학 도구가 추가된 교수학적 내용지식에 대한 인식 변화에 영향을 미쳤고, 공학 도구 활동이 학생들의 수학 학습 과정에 도움을 줄 수 있다고 인식하였다. 이와 같은 연구 결과를 토대로 공학 도구 친화적 교사를 양성하는 교사교육 프로그램 개발에 구체적인 아이디어를 제공하였다고 볼 수 있다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
College of Education > Department of Mathematics Education > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE