Detailed Information

Cited 0 time in webofscience Cited 0 time in scopus
Metadata Downloads

통합에서 독립으로, 이스라엘 컴퓨터과학 교과의 진화From integration to independence, the evolution of computer science subject in Israel

Other Titles
From integration to independence, the evolution of computer science subject in Israel
Authors
김자미이원규
Issue Date
2014
Publisher
한국컴퓨터교육학회
Keywords
computer science; Israel’s curriculum; status of subject; 컴퓨터과학; 이스라엘 교육과정; 교과의 위상
Citation
컴퓨터교육학회 논문지, v.17, no.4, pp.33 - 44
Indexed
KCI
Journal Title
컴퓨터교육학회 논문지
Volume
17
Number
4
Start Page
33
End Page
44
URI
https://scholar.korea.ac.kr/handle/2021.sw.korea/99967
DOI
10.32431/kace.2014.17.4.004
ISSN
1598-5016
Abstract
국가 차원에서 교육과정을 이해하는 것은 해당 교과가 어느 정도의 위상을 갖고 있는지를 확인하는것이다. 본 연구는 창의 인재 양성의 선두주자인 이스라엘의 교육과정과, 컴퓨터과학 교육의 현황을 분석하고, 우리나라 컴퓨터과학 교육의 방향에 대한 성찰을 제시하기 위한 목적이 있다. 이스라엘의 컴퓨터과학 교육은 중학교에서는 자연과학/기술 교과에 통합된 형태로, 고등학교에서는 독립교과로서 위상을유지하고 있다. 2011년에는 중학교 컴퓨터과학 교육과정이 개발되면서 통합에서 독립교과로 변화하고 있었다. 따라서 본 연구는 우리나라의 컴퓨터과학 교육 또한 통합과 독립의 관점에서 교과의 위상이 논의되어야 함을 제시하였다.
Files in This Item
There are no files associated with this item.
Appears in
Collections
Graduate School of Education > Computer Science Education > 1. Journal Articles
Graduate School > Department of Computer Science and Engineering > 1. Journal Articles

qrcode

Items in ScholarWorks are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.

Related Researcher

Researcher LEE, WON GYU photo

LEE, WON GYU
컴퓨터학과
Read more

Altmetrics

Total Views & Downloads

BROWSE